AllesInternationaal recht

Internationale handel: let op de Incoterms

By 1 februari 2017 februari 21st, 2020 No Comments

Legal8
Incoterms
zijn internationale (standaard) afspraken over het transport en de levering van goederen bij internationale handel. Het gaat hierbij om een verdeling van rechten en plichten van de koper en de verkoper op het gebied van onder meer vervoer, risico en verzekeringen. De eerste Incoterms dateren al van het jaar 1936, maar deze zijn in de loop van de tijd (natuurlijk) aangepast. Hierbij is rekening gehouden met het toenemende gebruik van elektronisch (data)verkeer en de veranderde wereld. In deze blog bespreken wij een aantal veelvoorkomende Incoterms.

Internationale handel: let op de Incoterms

Met de Incoterms spreekt u bijvoorbeeld de volgende zaken af:

  • Welke partij zorgt er voor (transport)verzekeringen, vergunningen, en andere documenten?
  • Welke partij verzorgt het transport en tot waar?
  • Wanneer gaan risico’s en kosten van de levering over van de verkoper naar de koper?

Dit zijn belangrijke vragen waarover vooraf duidelijkheid dient te zijn. Het zou toch erg zonde zijn als u net een goede deal gesloten heeft met een buitenlandse leverancier, maar er geen duidelijkheid is over kosten van transport en verzekeringen. Er kunnen zich dan nare verrassingen voordoen.

Welke Incoterms zijn er?

Ex works (of: Af fabriek) is waarschijnlijk de meest bekende Incoterm. In totaal zijn er 11 Incoterms. Bij Ex works levert de verkoper de goederen aan de koper door deze goederen in zijn bedrijfspand (of loods) ter beschikking te stellen aan de koper. Hieronder staan de belangrijkste incoterms opgesomd. Het is belangrijk om met de laatste versie van de Incoterms te werken. Op dit moment zijn dat de Incoterms 2010.

Incoterms

Hieronder zullen wij enkele veelvoorkomende Incoterms nader bespreken.

EXW: Ex Works (Af Fabriek)

Bij EX Works liggen bijna alle verplichtingen bij de koper. De verkoper levert de goederen namelijk door deze in zijn bedrijfspand ter beschikking te stellen. De verkoper heeft bij deze Incoterm dus weinig verantwoordelijkheid (en risico).

FCA: Free Carrier (Vrachtvrij tot vervoerder)

Bij Free Carrier is de verkoper belast met “voortransport”. De verkoper draagt de goederen vervolgens over aan een door de koper geregelde vervoerder (op de afgesproken plaats). FCA wordt in de praktijk steeds meer gebruikt.

CPT: Carriage Paid To (Vrachtvrij tot)

Hierbij regelt de vervoerder het transport tot de overeengekomen plaats van bestemming.

CIP: Carriage and Insurance Paid To (Vrachtvrij inclusief verzekering tot)
DAT: Delivered At Terminal (Franco terminal)
DAP: Delivered At Place (Franco ter plaatse)
DDP: Delivered Duty Paid (Franco inclusief rechten)

Voor transport over zee en binnenwateren:

FAS: Free Alongside Ship (Vrij langszij schip)
FOB: Free On Board (Vrij aan boord)

Bij Free On Board is de verkoper verantwoordelijk voor alle risico’s tot over de “reling van het schip”. Zijn de goederen aan boord van het schip, dan is de verkoper niet meer verantwoordelijk en gaat het risico over op de koper. FOB is een echte ‘”maritieme” Incoterm.

CFR: Cost and Freight (Kostprijs en vracht)
CIF: Cost, Insurance and Freight (Kostprijs, verzekering en vracht)

In de praktijk geeft Ex Works (Af Fabriek) de verkoper de minste verantwoordelijkheid. De koper is in principe verantwoordelijk voor alle kosten en risico’s vanaf het bedrijfspand van de verkoper.

Juridisch advies Incoterms

Heeft u vragen over Incoterms of over het leveren/transport van goederen in het algemeen en/of internationaal zakendoen? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met een van onze advocaten of bedrijfsjuristen. Wij zijn u graag van dienst en kunnen u inhoudelijk adviseren met betrekking tot het bovenstaande.

Legal8 Advocaten en Bedrijfsjuristen

088 – 8838888

info@legal8.nl

01-02-2017